fredag 1. april 2011

Dyptrykk!

I denne perioden har vi jobbet med dyptrykk. Vi skulle egentlig gå rundt å ta portrettbilder av hverandre, men jeg ble ikke fornøyd med de som ble tatt, så jeg valgte et jeg hadde tatt for en stund siden. 


Her er da portrettbildet, altså utgangspunktet som ble brukt videre i prosessen.

Det første jeg gjorde var å skrive ut bildet i en størrelse som passet pleksiglasset vi skulle risse inn i.
Så tegnet jeg på baksiden av portrettet jeg hadde skrevet ut, ved hjelp av lysbord. Da ble portrettet speilvendt. Deretter fikk alle en pleksiglass plate og den teipet jeg fast i bordet. Etter det begynte jeg å risse inn det jeg hadde tegnet over ved hjelp fra lysbordet, med en koldnål.


(Her er portrettet ferdig risset inn i pleksiglasset, holdt en lampe under, så det skulle synes bedre)
For at kantene på pleksiglasset ikke skulle ha skarpe ender, filet jeg kantene helt til de ble runde og gode å kjenne på.


Her er ett av prøvetrykkene, ble ikke helt fornøyd med hvordan håret ble der, så jeg ordnet litt på det. 

Her ble det litt bedre, bakgrunnen ble litt rotete med alle de svarte feltene, men synes det var penere enn at bakgrunnen var helt hvit. 

Her har jeg tatt på blå farge i øynene ved hjelp av en q-tips, det ble et blikkfang. Bildet ble også riktig vei og ikke lenger speilvendt når det ble ferdig trykket.

Her er noen av de andre trykkene. Prøvde med mange ulike farger, sånn som blå, brun osv. 

"Dyptrykk er en trykketeknikk innen grafikk og og grafisk industriell produksjon. Motivet skal etses på eller påføres på platen mekansk. Vi prukte mekaniske redskap for å forme motivet. Trykkfargen blir smurt ned i platen og ligger nede i platen og ligger nede i platens fordypninger (graveringen), mens platens høyeste parti er tørket av (uten farge). "

- Maria Gus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar